sobota 19. srpna 2017

Seriálování: Kvítek karmínový a bílý

Kvítek karmínový a bílý je kniha, o které se dost mluvilo. V jistých kruzích neskutečně oblíbená kniha, k níž jsem si i já letos konečně našla cestu. Tlustá bichle, jež ale oplývala neuvěřitelně poutavým příběhem, který jsem si zamilovala. K tomu přidejte, že Michel Faber vážně umí psát a celý příběh je tak nejen skvělý, ale i skvěle napsaný. A co víc tedy chcete?

Teprve nedávno jsem ale díky kamarádce zjistila, že Kvítek má i svou adaptaci - konkrétně ožil jako čtyřdílný seriál od BBC. Prakticky čtyři hodiny, po které můžete sledovat, jak postavy ožívají a vypráví svůj příběh pomocí činů a ne slov. A i když jsem zpočátku byla skeptická - kdo by nebyl, když máte dobrou knihu a chcete se pustit do její adaptace, že? - postupně jsem kouzlu příběhu propadla podruhé.

Jaké to tedy bylo? Hodně věrné knize, až jsem se divila. BBC se skutečně podařilo vecpat takovou obsáhlou knihu do čtyř hodin (což je asi také důvod, proč by jakékoliv plány na normálně dlouhý film u tohoto příběhu ztroskotaly). A také to potvrzuje, proč mám ráda seriály od této britské stanice - i když tenhle je jeden z těch starších, vyšel v roce 2011 (přičemž český překlad Kvítku vyšel až v roce 2014).

Pokud neznáte knihu, dovolím si stručně nastínit příběh. Ten vypráví Sugar, prostitutka z viktoriánské Anglie, která si postupně získává srdce továrníka Williama Rackhama. Jenže to není až tak jednoduché, zvlášť když tento dědic továren na parfémy má psychicky narušenou manželku; bratra, který se našel ve víře v Boha, a občas se okolo mihne rodinná přítelkyně, která se snaží dostat prostitutky do normálních zaměstnání. Je to román bohatý na jednotlivé linie, které se prolínají a poodhalují čtenáři různé epizody tehdejšího života. Nevypadá to jako něco, co by bylo napsáno v tomto století - snad až na občasnou vulgárnost a přímočarost, jež si během některých aktů autor dovoluje. 

A jaký je v tom seriál? Rozhodně nepřijdete o nic důležitého a mě osobně třeba hned potěšilo, když jsem viděla, že bratra Williama hrál můj oblíbený Mark Gattis (a pak jsem také zjistila, že ta herečka, co hrála paní Foxovou - zmíněnou rodinnou přítelkyni - je mi povědomá z toho důvodu, že hrála Ufňukanou Uršulu). Zbytek obsazení vám příliš nezrecenzuji, protože upřímně, já si stejně pamatuji jen pár mých oblíbených herců a tím to končí. Prostě filmový barbar. 

Nicméně kromě toho, že je to věrné, je to i jednoduše dobré. Věříte tomu. Dobře se vám na to kouká, i když se přiznám, že bych si pro další sledování měla sehnat lepší kvalitu. Pěkné prostředí, pěkná atmosféra (pokud to můžete o prostředí viktoriánské Anglie říci), dobré herecké výkony, kterým věříte a prožíváte příběh s nimi. Líbilo se mi, jak mě to vtáhlo do děje, ponechalo i určité kouzlo knihy, tedy to, že Sugar je ta, která vypráví. A nejen ten jeden příběh.

Pokud jste nečetli knihu, přečtete si nejprve ji - je skutečně skvělá. Pokud se vám do ní nechce, nebo jste ji už četli, seriálem také neprohloupíte. Ale co si budeme povídat, já raději čtu, takže vždy se mi bude líbit víc kniha - i když v tomto případě jí seriál těsně šlape na paty.

Četli jste Kvítek? Případně viděli seriál? A co vy a filmové/seriálové adaptace knih? Díváte se na ně? Vyhledáváte je? :)


8 komentářů:

  1. Tak o tomhle jsem ještě neslyšela, musím se přiznat. Takže díky za tip! :)

    Já mám strašně ráda seriál Outlander, kdy každá jedna série ve dvanácti dílech obsahuje děj jednoho knižního dílu. V září bude už třetí a strašně se na to těším, ale počkám si do října na knížku a až ji budu mít přečtenou, už bude víc dílů pohromadě, takže si udělám maraton. Nesnáším čekání na nové díly. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není za co! :)

      Počkej, takže knížka vychází až po seriálu? Já na ni už narazila, snad ji vydává Omega, nebo se pletu? Takže jsem to raději nechala na jindy, nikdy si u ní nejsem jistá. :)

      Vymazat
    2. No, ona tahle série už dřív vyšla, ale se strašně špatným překladem prý. Omega ji vydává se seriálovými obálkami, takže se musí chvíli počkat, než ten seriál bude online, že jo. :D Tak proto. Nevím, přemlouvali je, aby to vydali dřív, ale asi neustoupí a já doufám, ty obálky jsou moc hezké. :D
      Hele, nevím, jak by tě bavily další díly, ale samotná Cizinka je jedna z nejlepších knížek, co znám. :)

      Vymazat
  2. Knížka mi leží na poličce už...no, rozhodně víc jak rok. A pořád se nějak nemohu odhodlat k tomu ji číst, protože i když nepochybuju, že je skvělá, ten počet stran je jednoduše děsivý. A to mám jinak tlusté knihy ráda, třeba Bísníci jsou rozhodně v mé top 5.

    Ale vzhledem k tomu, že mě láká i seriál, asi si prostě pohnu. Jsem ráda, že to nepokaňkali! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je sice delší, ale tak skvělá, že se ani nenaděješ a přečteš ji. Takže té délky bych se nebála. :)

      Vymazat
  3. Michela Fabera zbožňuju od té doby, co jsem na něj poprvé narazila, chtěla bych mít jeho fantazii... Zatím jsem od něj četla pouze dvě povídkové sbírky, ale na Kvítek karmínový a bílý se chystám už dlouho (a pravděpodobně ještě budu, protože s končícími prázdninami si na takovou tlustou bichli asi čas nenajdu... Tak příští prázsniny :D).
    O TV adaptaci jsem nevěděla, ale vypadá vážně dobře, co ale s BBC ne. :D Pro mě už je tahle stanice jakousi zárukou kvality, stačí si vzít jejich vynikajícího Sherlocka, kde Gattis hraje taky nebo třeba Parade's End, historické pětidílné drama, které je adaptací tetralogie Forda Madoxe Forda a kde hlavní postavu taktéž hraje můj oblíbený herec B. Cumberbatch a které můžu všemi deseti doporučit.^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povídky jsem od něj četla jen ty, které se vztahují ke Kvítku. A pokud chceš něco ne-tlustého, doporučuji Knihu zvláštních nových věcí (brzy o ní zveřejním článek), která není tak moc rozsáhlá, ale je stejně skvělá. :)
      BBC také zbožňuji - a oba zmíněné seriály jsem viděla. Teď ještě koukám na The Cuckoo's Calling. ^^ (A koukám na Doctora. A mám stále ještě rozkoukané Mušketýry, ještě jsem se nedostala k poslední sérii, ale je to také skvělý seriál.)

      Vymazat
  4. Páni! Já vůbec netušila, že takový seriál je! Kvítek mám doma a nedávno jsem ho rozečetla a naprosto jsem se zamilovala! Takže jakmile dočtu, určitě se podívám i na seriál :)

    OdpovědětVymazat